Recenzije - Mala priča o zavođenju
5.6.2016.
MALA
PRIČA O ZAVOĐENJU (Recenzije)
APOSTROF
2001
Biblioteka
Kalipsa
Knjiga
13.
Urednik
Boba
Vukadinović
Recenzent
Srba
Ignatović
Svetozar Radonjić Ras
Svetozar Radonjić Ras
VALJAN KRATKI ROMAN - ILUSTROVANA POLITIKA 2001.
Kratki roman Slavice Trajković, njen drugi roman po
redosledu objavljivanja (prvi, Ljudi sa senkom, pojavio se 1997), reklo bi se
da već samim svojim naslovom „ proizvodi“ izvesnu dvosmislenost. Doista,
odrednica „ mala priča’’ kao element naslova te proze, s tim što u podnaslovu
sledi izričita žanrovska odrednica roman,
mogla bi se doživeti kao nešto kontradiktorno, odnosno teško spojivo.
Sve biva
dovedeno u red, i svi pojmovi postavljeni na pravo mesto ako imamo na umu da je
u ovom slučaju težište na retrospekciji i odgovarajućem pripovedanju. Odrednica
„mala priča’’ u sklopu naslova romana ima i poseban semantički značaj. „Mala
priča“ se, zapravo, po definiciji,
razlikuje od „velike priče“ utoliko što u njoj naoko nema heroike, velikih
tema, sudbinskih lomova koji se tiču čitavih epoha ...već je sve kamerno,
stišano, svedeno na prostor doma, sobe, tavanice, stepeništa koje škripi,
smešteno u razmere porodičnog vidokruga i odnosa senzibilne devojčice, potom
devojke u odrastanju, s majkom, ocem, nanom, tečom, tetkom i drugima, sve do
pojave stranca...
Slavica
Trajković je, u stvari, jednu čitavu porodičnu
sagu ispripovedala na malom prostoru, na način ekonomičan i iznutra
dinamizovan posredstvom izlomljenih kadrova i rezova, okrajaka i zbivanja
slika. Utoliko njen roman ima i nedvosmisleno lirske kvalitete, to jest
predstavlja prozni oblik nastao preplitanjem postupaka i „tehnika“; u njemu se
sustiču „skokovita naracija“ i kondenzovan, počesto lirski izbrušen iskaz s
težištem na slikovnom predstavljanju dočaravanju proznog zbivanja.
Sve ovo
ne bi bilo moguće bez posredništva istančanog senzibiliteta. Njegov „trag’’ ili
otisak u narativnom iskazu Slavice Trajković je dominantan i, čini nam se,
upravo dragocen. Po njemu se ova proza
prepoznaje i razlikuje od srodnih savremenih nastojanja.
Još
jedan značajan element svakako treba spomenuti kada je reč o Maloj priči o zavodjenu. Slavica Trajković je, naime, poput velikog Albera Kamija
sklona dočaravanju ne samo otuđenog ambijenta već i unutrašnje otuđenosti. Njena
junakinja, glavni akter romaneskne naracije, počesto je naprosto prožeta osećanjem otuđenosti koji, ujedno,
predstavlja najizrazitije obeležje njene individualnosti i osobenosti (specifičnu
personalizaciju spram drugih, manje individualizovanih odnosa specifikovanih likova).
Ishodište
romana zbiva se na Novom Zelandu, jer: „Sve je brzo planulo i iz
gorelo
tamo na Balkanu“.
Junakinja
romana niže konstatacije:
„ Moj
muž je rođen ovde, na Novom Zelandu, njegov otac je rođen u Srbiji. Školski
drug moga oca“.
(...)
Pišem. Objavila
sam knjigu bajki. Sviđa mi se ova zemlja. U njoj mogu da budem ono što jesam i
da volim Srbiju neometano, iz daleka.
(...)
Otac je
u našem stanu na prvom spratu, nedodirljiv kao spomenik.
(...)
Želim da
zaradim dovoljno sopstvenog novca. Njime bih prenela majku ovde. Iskopala bih
je iz onog groba tamo i donela kod nas
dve.
U
epilogu, odnosno u raspletu ima još bitnih detalja, ali nije red da ih na ovaj
način sve otkrijemo čitaocima. Postoje niti koje oni valja sami da istraže;
njihovo preuranjeno rasplitanje moglo bi da pokvari čitalačko zadovoljstvo.
Najbitnije
je, ipak, da je Slavica Trajković napisala uspešan kratki roman o svom i našem
vremenu jednako se oslanjajući na ono iskustvo i na imaginaciju. Roman koji se
čita tako reći u dahu, ali i nad čijim pojedinim prizorima i slikama valja da
se zastane, da se sačeka da se one razlože i, iznova, natalože u nama.
Srba Ignjatović
BORBA
Četvrtak, 8. novembar 2001.
TRI
ROMANESKNA KRUGA
Roman Slavice Trajković „Mala
priča o zavođenju” spada, s jedne strane, u seriju romana skromnog obima,
naglašene poetske snage a po tematici zanimljivih. S druge strane, ovaj se
roman može uvrstiti u seriju da tako kažemo, raščinjenih romana koji su dosta
prisutni i veoma uspješni na našim
prostorima, već godinama.
Forma i struktura su im različite pa se
mnogi pitaju spadaju li ta štiva, mjereno po normama teorije književnosti u
romane.
Kratki i jezgroviti roman Slavice
Trajković takođe
je donekle lišen životne i literarne dramaturgije, onog poznatog “fil ruža”
(kažimo fabule) koji bi trebalo da obilježi
jasniju prohodnu liniju kroz slojeve jednog romana. U prvom dijelu ovog romana kazivanje se temelji više na
odjeku stvarnosti u svijesti i nakani
pisca, pa ga u tom dijelu čitamo i shvatamo kroz nanose emotivnog,
asocijativnog i misaonog, a mnogo manje
narativnog. No, i na osnovu ovih elemenata može se steći slika o životnim
tokovima u romanu. U drugom dijelu romana
kao da ima više neposrednog,
životnog iskustva pisca, nešto više stvarne priče o sumornim tokovima
života.
Roman je pisan u prvom licu, mada po
nekim reperima (npr. vremenu od kojeg kazivanje počinje i godine rođenja spisateljice)
ne bismo rekli da je to njeno (ili samo njeno životno iskustvo). Svejedno, roman je otvoren, žestok, pisan jakim
emotivnim naponom i poetskim
vokabularom.
Spisateljica kazivanje provlači kroz tri
kruga. Prvo je društveni ambijent
(odjeci Drugog svetskog rata, sudbine ljudi, ideološke stege itd.) Zatim
slijedi porodični milje i ljudi načeti mnogim okolnostima nepovoljnim za
formiranje porodičnog kruga, čuvanje mira u njemu, integriteta ličnosti. Sukobi
u porodici, nerazumijevanje, iščašenost nekih ličnosti, upotpunjuju onaj drugi krug. Konačno, treći krug čini lični
plan u kome spisateljica, očito preuzevši ulogu junakinje romana govori o svojim nemirima, nezadovoljstvu,
razočarenjima, sukobima, bjegovima…Neki su,
govoreći o ovom romanu, pokušali da ovaj treći krug tumače kao otuđenje,
poredeći ga s Kamijevim “Strancem”. No čini nam se da je uloga nosioca zbivanja
ovdje mnogo aktivnija no u “Strancu”. Ovde
ima otpora, pobune, odbijanja da se živi po koreografiji koju nameću
drugi, traganja za samosvojnim življenjem, ima i bijega. Ova mlada žena, s
jedne strane, trpi nasilje sredine u kojoj živi, a s druge strane bori se za
svoje vizije i dimenzije življenja, za svoje zahtjeve.
Stoga i odlazi daleko.
Roman je dosta reduciran, mozaičan,
složen od poetskih cjelina koje nam, svakako, pružaju mogućnost da uhvatimo
cjelinu. Komunikaciju romana s čitaocem podržava njegova poetska nota, stilska
čistota i dosljednost, nadahnutost kazivanja.
Svetozar Radonjić Ras
UKS - 2001.
Comments
Post a Comment