Slobodna i mrtva - recenzije
Zbirka pesama Slavice Trajković "Slobodna i mrtva" je poezija pobune
protiv svih porodičnih i društvenih autoriteta. Hipnotičkim ritmom,
oslobadjajućom žestinom koja izvire iz svake pesme ponosili bi se i
buntovnici poput Šarla Bodlera i Artura Remboa, a od takozvanih "ukletih
poetesa", čije nas pesničko delo tera da se zapitamo o izvorima njihove
intime, pomenućemo Francuskinje Žilbert Dalas, Mari - Elen Marten, kao
i najpoznatiju pesnikinju iz pomenute plejade Silviju Plat. Tim
prometejkama i prometejima čovečanstva zbirkom pesama "Slobodna i
mrtva" pridružuje se i Slavica Trajković.
Utvrđen poredak stvari koji je neprijateljski nastrojen prema
pesnikinjinoj volji najviše se ogleda u naslovnoj pesmi "Slobodna i mrtva":
"Porcelanske šolje/ lete iz mojih ruku / Slobodna i mrtva padam u
sudoperu/ ".
Autorkina poezija u potrazi za onostranim, za metafizičkom stvarnošću,
liči na potragu za Svetim Gralom sopstvene duše. Zapravo, ova poezija
sazdana je samo od bola. Iz tih razloga pesme Slavice Trajković će
ubrzo postati jedan od najuznemirenijih glasnika kolektivne podsvesti
postbrozovske Jugoslavije. Siguran sam da će izvršiti uticaj na mnoge
generacije pesnikinja koje se spremaju da zakorače na ovdašnju
književnu scenu.
Shodno ovoj poeziji na "lakiranioj polici " medju knjigama nalazi se
"skladište bensedina", a u svojoj pobuni protiv autoriteta, želeći da se
oslobodi lanaca koji su joj okovali dušu, pesnikinja uzvikuje: "Sada
smem/ da se skinem gola./ Sada smem / da pišem šta hoću!"
Poezija Slavice Trajković nije samo lična ispovest. Oslonjena je na
tradiciju jedne od najmladjih umetnosti – filma. Pred našim očima ređaju
se potresne pokretne slike, kao i mitski svet smrti i ponovnog rođenja.
I pored toga što je nezahvalno davati isključive ocene, potpisnik ovih
redova ne može da odoli iskušenju a da na kraju ne istakne da će zbirka
poezije "Slobodna i mrtva", u ovdašnjim okvirima, biti od velikog značaja
jer će izvršiti uticaj na našu poeziju kao što to svojevremeno učinili Alen
Gizberg s poemom "Urlik" i autorkina poetska sestra Silvija Plat sa
zbirkom pesama "Ariel".
Dušan Cicvara
***
Na prvi pogled nalik na čisti govor senzibiliteta, zbir autorefkeksija i hitrih
negacija ili pobunu protiv svih autoriteta i svakovrsnih ( životnih i
književnih) konvencija – kako je vidi Dušan Cicvara – poezija Slavice
Trajković se doživljava kao nešto bitno lirski novo i izvor
nesvakidašnjeg čitalačkog zadovoljstva pre svega zbog svije istinitosti,
to jest autentičnosti i individualnosti. Sasvim je mali broj naših savremenih
pesnika koji su s takvim uspehom odbacili poeziju koncipiranu kao lepa
laž. Zagovarajući i pokazujući svetu njeno vešto našminkano, leksički
nakinđureno i samozadovoljno lice ti Večni Laureati hrle pravo u
umišljeni Panteon. Prostori u kojima, pak, prebiva poezija Slavice
Trajković, prostori su svakodnevnice i opore realnosti u kojima je svaki
dan izazovan kao dan borbe za sopstvo, za očuvanje i izražavanje
vlastitog ja. Zbog toga njena lirska dramaturgija ni najmanje nije
patetično krivotvorena, već je primerena pesnikinjinom doživljaju sveta
na isti onaj način na koji njen jezik zna da bude čista energija, isijani
blesak s korozivnim ali prosvetljujićim posledicama.
Nalikujući na magnovena rezimea prećutanih "unutarnjih monologa" i
jezičke sublimacije izoštrenih saznanja i stanja svesti, pesme Slavice
Trajković na oko ne mare za formu i fakturu. Reklo bi se da su u toj
poeziji formalni kvaliteti baš kao i formotvorna jezgra plod lucidnog
spontaniteta. Ali kada se uverimo u kojoj meri su te nenametljive pesme
poetski i značenjski guste a istovremeno, s onu stranu pevanja opštih
mesta i izlizanih otkrovenja, postaje nam do kraja jasno da je naša
savremena poezija bogatija za jedno bez sumnje značajno ime, baš kao i
okolnosti da u rukama ne držimo knjigu za jednokratno i jednosmerno
iščitavanje.
Srba Ignjatović
SAVREMENIK – Knjževni časopis - Beograd, Francuska 7
Slavica Trajković :" Slobodna i mrtva"
Apostrof
Beograd 2000
Ova pesnikinja ne hoda pognute glave i ne zatvara vrata sopstvenih
snova već nam prkosno i gordo pokazuje svoj talenat i osobenost
svesna da pripada kategoriji odabranih kradljivaca vatre. Kao takva na
autentičan način polemiše s vremenom u kojem živi.
Okrenuta ka emotivnom i egzistencijalnom poput već pomenutog Remboa,
Trajkovićeva smatra da cilj poezije treba da bude praktična istina.
Jasnoću i iskrenost koja izvire iz poezije Slavice Trajković možemo
posmatrati kao umetničko traganje za izlazom iz lavirinta. Minotaurov
lavirint iz starogrčke mitologije u svom središtu traži živo biće koje se
ne plaši da korača pomenutim prostorijama zato što je svesno da postoji
izlaz. Na kraju, izlaz je pronašla Arijadna.
Umetnost ulaza i izlaza proizlazi iz putovanja po lavirintu sopstvene duše
u kome su iznanađenja samo prepreke na putu koje je neophodno
savladati. Otuda ova poezija uzrokuje šok , što zapravo podstiče
pobunjenički odnos prema utvrđenom poretku stvari neprijateljski
nastrojenom u odnosu na pesnikinjinu volju. Zato je ova poezija
prevashodno sazdana od bola.
Slavica Trajković insistira na upečatljivim slikama i poseduje istančan
osećaj za atmosferu. Pesnikinjina lirska dramaturgija oslonjena je na
tradiciju jedne od najmladih umetnosti – filma. Svakodnevni okviri i opora
realnost u kojoj dani predstavljaju borbu – ne samo za egzistencijalni
opstanak već i za očuvanje sopstvene ličnosti – okosnica su ove zbirke
pesama atraktivnog i provokativnog naslova . Međutim, ne treba praviti
grešku i poetsku zbirku „Slobodna i mrtva“ okarakterisati samo kao
bolnu ispovest.
I pored prividne ogoljenosti iskazi Slavice Trajković su semantički ,
sintaktički i pogotovu stilski strogi i čisti. Trajkovićeva je po maštovitosti
pesničkog izraza apsolutni poeta. Ona odbija uticaje stvarajući pritom
poeziju koja sublimira sam život.
Sve u svemu, najbliža je ne stanovištu Pjera Segersa već Verlenovom
poimanju "ukletih pesnika". Naime , po Verlenovom tumačenju( studiju
"Ukleti pesnici" objavio je 1883. godine), ukleti pesnici nisu pesnici skloni
depresiji, ili pak socijalni prognanici, već pesnici malarmeovske
provinijencije koji žele da dostignu umetnički apsolut.
Zato ističem da će poezija Slavice Trajković izvršiti znatan uticaj na
generacije poetesa koje se spremaju da zakorače ne ovdašnju književnu
scenu.
Ova pesnikinja ne hoda pognute glave i ne zatvara vrata sopstvenih
snova već nam prkosno i gordo pokazuje svoj talenat i osobenost
svesna da pripada kategoriji odabranih kradljivaca vatre. Kao takva na
autentičan način polemiše s vremenom u kojem živi.
Okrenuta ka emotivnom i egzistencijalnom poput već pomenutog Remboa,
Trajkovićeva smatra da cilj poezije treba da bude praktična istina.
Jasnoću i iskrenost koja izvire iz poezije Slavice Trajković možemo
posmatrati kao umetničko traganje za izlazom iz lavirinta. Minotaurov
lavirint iz starogrčke mitologije u svom središtu traži živo biće koje se
ne plaši da korača pomenutim prostorijama zato što je svesno da postoji
izlaz. Na kraju, izlaz je pronašla Arijadna.
Umetnost ulaza i izlaza proizlazi iz putovanja po lavirintu sopstvene duše
u kome su iznanađenja samo prepreke na putu koje je neophodno
savladati. Otuda ova poezija uzrokuje šok , što zapravo podstiče
pobunjenički odnos prema utvrđenom poretku stvari neprijateljski
nastrojenom u odnosu na pesnikinjinu volju. Zato je ova poezija
prevashodno sazdana od bola.
Slavica Trajković insistira na upečatljivim slikama i poseduje istančan
osećaj za atmosferu. Pesnikinjina lirska dramaturgija oslonjena je na
tradiciju jedne od najmladih umetnosti – filma. Svakodnevni okviri i opora
realnost u kojoj dani predstavljaju borbu – ne samo za egzistencijalni
opstanak već i za očuvanje sopstvene ličnosti – okosnica su ove zbirke
pesama atraktivnog i provokativnog naslova . Međutim, ne treba praviti
grešku i poetsku zbirku „Slobodna i mrtva“ okarakterisati samo kao
bolnu ispovest.
I pored prividne ogoljenosti iskazi Slavice Trajković su semantički ,
sintaktički i pogotovu stilski strogi i čisti. Trajkovićeva je po maštovitosti
pesničkog izraza apsolutni poeta. Ona odbija uticaje stvarajući pritom
poeziju koja sublimira sam život.
Sve u svemu, najbliža je ne stanovištu Pjera Segersa već Verlenovom
poimanju "ukletih pesnika". Naime , po Verlenovom tumačenju( studiju
"Ukleti pesnici" objavio je 1883. godine), ukleti pesnici nisu pesnici skloni
depresiji, ili pak socijalni prognanici, već pesnici malarmeovske
provinijencije koji žele da dostignu umetnički apsolut.
Zato ističem da će poezija Slavice Trajković izvršiti znatan uticaj na
generacije poetesa koje se spremaju da zakorače ne ovdašnju književnu
scenu.
***
SAVRŠENI
SKLAD DOSADE
Zbirka pesama Slavice Trajkivić "Slobodna i mrtva" objavljuje snažnu
pobunu protiv savremenog društva i ogoljene svakidašnjice.
Retkim poetskim glasom ona priziva sve koji stvaraju moderno vreme i
pronalaze se u njemu, u vrednostima praznim i izvikanim, u blještavilu
kiča, odeveni u skladu sa svojim uverenjima, dosadni, goli, sami.
Obretena u svetu oštro oivičenih zidova, sa uštirkanim prozorima i
hladnim keramičkim pločicama, pesnikinja se oseća otudjenom od bližnjih,
čiju slojevitu nakaznost ne može da predvidi, ali gotovo i svih drugih
ljudi koje sreće u jednoličnim danima i noćima, koji se smenjuju u
savršenim skladu i kao svrdlo buše i razaraju duševni mir. Ti joj ljudi
govore da pesma nije vredna , da je lepa veštačka ljubičica koja cveta
u kristalnoj posudi bez vode. Da je skladište bensedina jedino sklonište
za poražene, uplašene, zamišljene.
Svet se oko Slavice Trajković vrti kao ringišpil , a u korpama sede
stranci sa "napuderisanim izrazom sveznanja".
Slobodna i mrtva, pesnikinja pokazuje svoju umrlicu kao propusnicu za
izlazak iz današnjice i odlazi u svoju poeziju koju stvara do iznemoglosti.
Saša Tomašević
Comments
Post a Comment